Breaking Dawn

08 april 2010

"Pojke Flicka" av Terence Blacker

Matthews amerikanske kusin Sam har förlorat sin mamma i en bilolycka och har ingen att bo hos. Han flyttar in hos Matthew som bor i England och inte är så förtjust i sin kusin, vilket inte är så konstigt. Sam är alltid otrevlig och klagar på allt och alla. Det håller Matthews kompisar Jake och Tyrone med om. Men Sam har trots allt gått igenom mycket och har det inte så lätt, så dom låter Sam hänga med dom under sommaren.
Men när det går så långt att Sam slår Jake och får alla att bli portade från deras favoritställe Burger Bill's bestämmer Matthew, Jake och Tyrone att Sam inte får vara med dom om han inte klarar ett test. Han ska vara utklädd till tjej den första veckan i den nya skolan.
"Operation Samantha" börjar bra tills allting blir ett enda kaos. Skolans snyggaste kille dejtar Sam, Bitchgänget börjar umgås med honom och det blir inte bättre då Sams pappa åker till England för att leta reda på hans son - endast för dom hemliga pengarna som Sam inte känner till.
Det som förvånade mej var att jag kom in i boken så snabbt. Efter några kapitel började jag sträckläsa boken för att det var så spännande!
Jag skrattade många gånger åt händelserna och situationerna som utspelade sej.
Hela grejen med könsrollerna tycker jag är spännande. Hur personerna i boken reagerar när det avslöjas att Sam egentligen är en kille och vad dom tycker om tjejer som är fotbollshuliganer.
Jag hade verkligen velat ha en uppföljare till den här boken, eftersom inte allt avslöjas!
Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar