Breaking Dawn

19 april 2010

"Resan som började med ett slut" av Zulmir Bečević

Året är 1992. Nino Izudinovic har hamnat i Sverige när hans långa bilfärd från det bombregnande Bosnien är slut. Framme i Göteborg får han bo i flyktingförläggningen Doktorsgården tillsammans med sin familj, i väntan på att få veta om de ska få stanna i Sverige eller utvisas.
Det är inte alla som välkomnar Nino och hans vänner till Sverige. Inte långt efter att Nino har börjat skolan hamnar han i ett slagsmål med svennegänget och hans mamma och pappa bråkar hela tiden. Men så finns underbara, söta Jessica, som förstår Nino och älskar honom precis som han älskar henne.
Bland fyllorna, ciggarna, slagsmålen och grannparet som också bråkar ständigt finns Svarta Skallar - bandet som består av Nino och hans bästa polare Flora, Pepsi, Issa, Abdul och Edo som alltid ställer upp för varandra.
Men precis som Nino är de rädda för att få det hemska beskedet som så många andra redan behövt ställas inför: Kommer dom att få stanna i Sverige?
Zulmir Bečević använder ett språk som jag tycker väldigt mycket om i hans böcker. Händelserna och ögonblicken i boken är så verkliga, lyckliga som ledsamma, och jag förstår verkligen Nino och kan känna mej in i hans situation. Det enda negativa var att slutet var lite för abrupt. Det kändes inte helt verkligt, som om allt bara fixade upp sej plötsligt. Men de positiva sakerna går föra de negativa;) jag gillar den här boken skarpt!
Betyg: 9/10
Apropå: Om du vill veta mer om Zulmir Bečević och hans böcker kan du besöka hans officiella hemsida.
Av Zulmir Bečević finns också:

4 kommentarer:

  1. helt imponerende vad du skriver aida, mycket enkelt og fylldig samtidigt.kram.p

    SvaraRadera
  2. Din hemliga bokvän20 april 2010 kl. 21:05

    Lite förvånande att du gillade denna! Jag har ju förstått att du inte är så förtjust i böcker som är "verkliga"! Jag gillar också författaren! På torsdag är jag ledig så då ska jag fixa ditt bokpaket.:-)

    SvaraRadera
  3. Nejdå, absolut inte! Den här boken är fortfarande unik och har en alldeles speciell och spännande historia, och det är det jag är ute efter att läsa(Speciella Omständigheter, som jag skrivit om i bokbytesformuläret). Det är snarare böcker som är overkliga, som inte känns verkliga, som jag inte tycker om...

    SvaraRadera
  4. Din hemliga bokvän21 april 2010 kl. 18:16

    Åh, då hade jag missuppfattat! Vilken tur att jag inte fixat ditt paket än. :-)

    SvaraRadera