Breaking Dawn

02 augusti 2010

"Biten" av Kelley Armstrong

Elena har ett förflutet hon helst vill glömma. Efter att ha flyttat från fosterfamilj till fosterfamilj - efter att hennes föräldrar dött - har hon aldrig varit riktigt lycklig, och söker sej till en vanlig kille för att försöka leva ett vanligt liv.
Det hon också försöker lägga bakom sej är faktumet att hon är en varulv. Den enda kvinnliga varulven i världen. Och åren efter hon blev biten är de värsta i hennes liv.
En dag ber hennes varulvsfamilj - Flocken - om hjälp. En tjänst som Elena inte kan säga nej till, hur gärna hon än vill det. Jeremy har ställt upp för henne sedan hon blev biten, och utan honom skulle hon vara ett monster nu. Hon är skyldig honom det och mycket mer.
Vilda varulvar - rackor - härjar runt i Bear Valley. Dom har redan dödat hundratals människor och riktar sej nu mot Flocken. Elena behövs om Flocken ska lyckas besegra rackorna, och i beslutet om hon ska hjälpa till försvinner alla hennes chanser till att leva ett vanligt liv igen.
Men det värsta är inte mördarrackorna, inte heller det förflutna som slår mot Elena - det är mötet med Clay, den man hon en gång älskat och sedan blivit sviken av på allra värsta sätt. Känslorna mellan dom är så starka men Elena vet att det är fel. Ska hon ge upp sitt försök till vanliga liv och göra det hon innerst inne vill?
Först och främst: Baksidetexten beskrev inte mycket av det som händer i boken. Jag fattade inte ens att det handlade om varulvar förrän jag läst några sidor, hehe xP Dessutom är den väldigt tjatig och upprepar saker om och om igen. Bara en liten påpekelse.
För själva boken är verkligen fängslande. Inte i början, men såsmåningom stiger spänningen. Känslostark, händelserik och självkontroll - det är bokens nyckelord för mej.
Kontroll är något som kan bli väldigt spännande i längden och som jag älskar att läsa om.
Det bästa i boken var Clay och Elena: Deras livshistorier, hur dom hör ihop, och deras stora kärlek.
Alla Team Jacob-fans där ute? Varulvsfans? Äh, kan inte alla bara lyssna på mej? Den här boken är bra. Läs den, om du har lust.
Betyg: 7/10

4 kommentarer:

  1. Verkar intressant! Den ska upp på "ska läsa"-listan :)

    SvaraRadera
  2. Det var längesen jag läste den boken men kommer ihåg att jag tyckte den var riktigt bra. Kul att läsa om den här.

    SvaraRadera
  3. Den är riktigt bra tycker jag. Andra boken är dock en riktig besvikelse och jag önskar att jag inte hade läst den.

    SvaraRadera
  4. Den kan jag tänka mig att läsa. Jag har läst en annan bok av kelley Armstong och den var mer än helt okej :P Den här verkar ju jättebra och jag är Team-Jacob-fan typ :P

    SvaraRadera