Breaking Dawn

23 januari 2011

"Män som hatar kvinnor" av Stieg Larsson

"VI HAR NU KOMMIT FRAM TILL DEN EGENTLIGA ORSAKEN TILL ATT JAG VILL ANLITA DIG. JAG VILL ATT DU TAR REDA PÅ VEM I FAMILJEN SOM MÖRDADE HARRIET VANGER OCH SOM DÄREFTER ÄGNAT SNART FYRTIO ÅR ÅT ATT FÖRSÖKA DRIVA MIG TILL VANSINNE."
Efter att Mikael Blomkvist blivit fälld för förtal och dömd till tre månaders fängelse får han ett uppdrag av en viss Henrik Vanger. En ung släkting till honom har varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år och Henrik är bombsäker på att hon blev mördad av någon. Han vill att Mikael ska skriva en familjekrönika om Vangersläkten, men det är bara täckmanteln - han vill att Mikael ska göra ett sista försök att lösa gåtan om Harriet Vangers försvinnande.
I början tror Mikael att hans arbete inte kommer göra någon skillnad i frågan. Men såsmåningom dyker ledtrådar upp. Tillsammans med den struliga hackern Lisbeth Salander gräver han sej ner i de mystiska bibelcitaten som Harriet lämnat efter sej. Kan mördaren vara Harald, Harriets rasistiske far? Eller Cecilia, som inte verkar berätta hela sanningen för Mikael? Var det ens ett mord som drabbade Harriet...?
Jag måste erkänna att de första kapitlerna var närmast tråkiga. Det handlade nästan bara om aktier, affärer och avtal. Män som hatar kvinnor är en vuxenbok och en kriminalroman, så det är väl inte så konstigt egentligen att det var trögt att läsa. Därför var det bra med de korta styckena på max fyra sidor.
Nästan halva boken hann läsas innan någon spänning dök upp. Men då var det otroligt spännande. Jag tänkte i samma banor som Mikael och kom på teorier, försökte glömma dom dåliga och komma på nya. När sanningen kom upp blev jag såklart förvånad, och tänkte "aha!" och "just det", för det är ändå ganska klurigt. Och samtidigt anade jag det lite...
Jag ångrar verkligen inte att jag läste den här boken. Det är närmast en klassiker, en svensk sådan dessutom, och nästan en måste läsas-bok för svenska läsgalningar skulle jag tro. Men för mej bestod den av tre delar - en tråkig, en jättespännande, och en lite mindre spännande och mer tråkig i slutet. Men jag ska såklart försöka läsa de två andra böckerna också - så kan jag skryta om att jag läst hela Millennium-trilogin...
Betyg: 7/10
I samme serie:
  • Män som hatar kvinnor
  • Flickan som lekte med elden
  • Luftslottet som sprängdes

1 kommentar:

  1. De följande två böckerna var bättre än den första, om du frågar mig. Inte för att någon av dem egentligen var helt fantastisk.

    Den första var iaf en enorm informationspunkt på dagordningen.

    SvaraRadera