Breaking Dawn

19 februari 2010

"Mitt extra liv" av Johan Unenge

I den lilla staden Hellevik lever det flyktingar på rymmen. Polisen jobbar dygnet runt och tidningarna skriver om det för fullt. Det är inte något som bekymrar huvudpersonen(som man aldrig får veta namnet på). Han umgås med sin spelgalna kompis Ubbe och försöker att närma sej Alva, den snyggaste tjejen i skolan.
En dag knackar det på dörren där hemma. Huvudpersonen går och öppnar dörren.
Utanför den står det en flykting som ber om att få komma in.
Och plötsligt har Huvudpersonens liv svepts in i allt som kan tänkas ha med rasism att göra. Hur blir det med kompisarna, när han ser att det dom tycker är fel?
Jag tycker att den här boken var någorlunda bra. Ibland läste jag texten i boken bara för att komma fram till seriehandlingarna; Det var dom som var mest händelserika i boken.
När boken slutade tvärt blev jag förvånad. Det blev så abrupt. Samtidigt fick jag en hel del tankar och tankeställningar, om allt som har hänt i boken.
Kort sagt så är det en lite förvirrande bok med många tankeställare. Den är värd att ge en chans.
Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar