Breaking Dawn

07 augusti 2010

"Janis, den magnifika" av Johanna Nilsson

Janis är ledsen. Och förvirrad. Så förvirrad en människa bara kan bli. Hon och Emelie skulle åka till norr och hitta Det Ultimata, det hade dom bestämt. Men Emelie svek henne. Så hon måste göra det själv.
På sin resa till "norrskenet" i brorsans bil följer minnena med. Minnena av Emelie, av den hemska dagen då allt ändrades och Janis slutade att leva som innan. Men hon stöter på många saker på vägen, som fega mattförsäljare och gummor med pistoler, och Jim. Jim, som inte verkar inte riktigt klok(och erkänner det...)och följer efter henne. Jag dör utan dej, säger han. Och Janis är både emot och för tanken.
Det här är verkligen en sorglig bok. Men när jag läste ut den kändes det som att Vänta lite nu. Är det något jag har missat?. Boken är ganska tunn med stor text, så att den borde varit längre håller jag med om, för slutet förklarar inte direkt vad det är som händer sedan. Samtidigt känns det som om det inte riktigt hänt något sedan boken började: Ungefär som i Det fattas en tärning av Johanna Thydell, fast där kändes det ändå inte som om jag hade missat något.
Janis, den magnifika innehåller många tankar och tillbakablickar, men framförallt tankar. Jag hade uppskattat lite mer tillbakablickar, lite fler förklaringar - och ja, jag vet att jag bara gnäller om att boken saknar för lite. Men det är den största nackdelen som sänkte mitt betyg på boken rejält.
Språket, hela resan och meningen med den - att hitta Det Ultimata - fick mej att komma in i den tidigt. Karaktärerna är inte alltid helt trovärdiga, men inte mindre intressanta för det, och pocketomslaget är otroligt vackert.
En vacker och lite knepig bok - det är nog så jag beskriver Janis, den magnifika;)
Betyg: 6/10

2 kommentarer:

  1. Månskensvargen verkar bra. Det som gör att jag tvekar lite till den är att den utspelar sig förr i tiden, brukar ha lite svårt för sådana böcker. Men är det något som du tycker påverkar handlingen mycket?

    SvaraRadera
  2. Dn värkar ju ganska bra=)
    Har alltid trot att den ska va jätte dålig men nu blev jag sugen att låna den=)

    SvaraRadera