Breaking Dawn

11 augusti 2010

"Persikosommar" av Jodi Lynn Anderson

Murphy, Leeda och Birdie är tre tjejer som alla tycker att deras liv är hemska. Murphy med alla killar som tafsar och mammans nya kille(som säkert kommer svika henne närsomhelst). Leeda som lever lyxliv med en mamma som bara bryr sej om Leedas storasyster. Birdie med mamma som lämnat pappa och henne, och den stora persikoodlingen, till sitt öde.
De tre tjejerna närmar sej varandra under de dagar de jobbar tillsammans. Till en början inte helt frivilligt, men snart kan dom inte tänka sej ett liv utan varandra. Och det är nog tur att de har varandra när Leedas syster ska gifta sej, Murhpys mammas kille flyttar in och hela persikoodlingen kommer läggas ner.
Jag gillar inte att bedöma böcker som "Tjejböcker" men jag tror att det här är en ganska typisk sådan. Då menar jag inte att killar inte kan läsa den - utan att jag inte var så förtjust i den x)
Den är väldigt bra skriven och det flöt på ganska bra. Men jag fick ofta bilden av att tjejer - även om det i det här fallet bara handlade om tre stycken - är divor som gnäller över minsta lilla grej och grinar hela tiden, alternativt att de putar med brösten inför alla killar och får dom att dåna. Inte precis vad alla tjejer gör av sina liv på, va?
Och boken lever inte riktigt upp till namnet. Persikosommar, eller orginalet Peaches - jag hade ganska höga Speciella Omständigheter-förväntningar på den här boken, för hur många böcker handlar om persikor? Inte så många. Och knappt den här heller, tyvärr.
Betyg: 6/10
I samme serie:
  • Persikosommar
  • Och sedan kom hösten
  • Ett år senare

1 kommentar:

  1. Hej! Hittade precis din blogg, den verkar fin :)
    Jag blev också lite besviken på den här boken, jag trodde att den skulle vara bättre, och som du säger, innehålla lite mer persikor, om du förstår vad jag menar ;)

    SvaraRadera