Breaking Dawn

24 september 2010

"Guldkompassen" av Philip Pullman

I en parallell värld till våran där häxor, daimoner och talande isbjörnar lever nära varandra finns Lyra Belaqua. Hennes farbror lord Asriel är en mycket berömd och både känd och ökänd vetenskapsman som snart ska åka till Norden för ett mycket farligt uppdrag. Lyra vill följa med - något hon såklart inte får - men den dagen hon smyger sej in i Matsalen kan hon inte ana vad som kommer att hända...
Fler och fler barn försvinner spårlöst från hela världen utan att man vet varför. Slukarna, kallas dom för, och är fruktade av alla barn. Bland de försvunna barnen finns Roger - Kökspojken som är Lyras bästa vän.
Av en händelse får Lyra ett erbjudande från den vackra och kloka mrs Coulter som är på besök i Jordan College: Att följa med henne till Norden och hjälpa till med hennes utforskningar där. Det är ingen tveka för Lyra och snart är hon på väg från Oxford.
Men innan dess ger rektorn på Jordan College henne en alethiometer; En guldkompass som är mycket värdefull för den som kan tyda den. Den måste Lyra gömma väl för alla tills hon vet vad hon ska göra med den.
Men när mrs Coulter inte visar sej vara den hon utgår från att vara och Lyra får veta mer om Slukarna rymmer hon med zyjenarna till Norden. Där träffar hon Iorek Byrnison - den förre detta isbjörnen som härskade över Svalbard och björnarna. Med honom vid sin sida och alethiometern i handen ger sej Lyra av mot Svalbard med ett enda mål: Roger.
Jag gillar idén med ett parallellt universum - inte bara det som dom pratar om i boken och som har med Stoft att göra utan det som dom lever i - och de små ändringar de gjort i boken som när det heter zyjenare istället för zigenare. Sammanlänkningen med daimonerna och universumen känns mäktigt och stort att läsa om.
Det gamla språket är både vackert och - ja, gammalt. Men det passar faktiskt väldigt bra in i historien. Mycket bättre än vad jag först trodde.
Apropå: I början av boken står det att ordet daimon uttalas som det svenska ordet demon. Det har jag faktiskt inte brytt mej om, jag uttalar det helt enkelt dajmån. Läs det som du trivs med!;)
Betyg: 9/10
I samme serie:
  • Guldkompassen
  • Den skarpa eggen
  • Bärnstenskikaren

2 kommentarer:

  1. Jag läste Guldkompassen för några år sen, och jag tycker fortfarande att det är en av de bästa böckerna jag har läst! Älskar verkligen daimonera, (som jag förresten också uttalar som dajmån)det är fruktansvärt originellt, och originellt är bra!
    Jag tycker verkligen att du ska läsa uppföljarna till Guldkompassen, Den Skarpa Eggen och Bärnstenskikaren, det finns också en bok som utspelar sig efter hela Lyra's äventyr, den är inte översatt, men den engelska originaltiteln är Lyra's Oxford.(Den är väldigt tunn, bara 48 sidor, eller nåt sånt) Det finns också en prequel, Once Opon A Time In The North, den inkluderar Lee Scoresbys möte med Iorek Byrnison. Jag har faktiskt inte läst den, men det vill jag verkligen göra!
    Vill också tipsa om böckerna om Sally Lockhart av Philip Pullman, de är fantastiska!
    //A

    SvaraRadera
  2. Ha, jag säger också Dajmån! :D Låter mycetk bättre än demon! :)

    SvaraRadera