Breaking Dawn

01 oktober 2010

"Saker som aldrig händer" av Johanna Lindbäck

Andreas har flyttat till sin pappa i Luleå efter att mamma fått ett jobb i Stockholm. Inte helt frivilligt - han kan ju inte precis tvinga henne att inte lämna honom - men livet i Luleå är inte så dumt. Han har ett helt gäng med kompisar och så flickvännen Hanna som betyder allt för Andreas.
Såklart håller det inte särskilt länge. Vännerna sviker, Hanna likaså - eller var det tvärtom? Andreas vet inte. Han vill bara att det ska gå över. För sådana här saker, dom händer liksom aldrig. Hur kan de då hända Andreas?
Grannen och barndomskompisen Erik ställer upp för Andreas när han behöver honom som mest. Men är det verkligen bara Andreas depperiod som håller dom ihop?
Eftersom jag hälsar på släkten varje halvår utanför Luleå känner jag till staden någorlunda, alltid kul att läsa något man vet om:D handlingen i boken är så vardaglig som den kan bli och det kan lätt bli tråkigt i böcker, tyvärr också i den här. Någonstans i mitten blev det segt och allt handlade bara om Andreas kamp om att gå upp på morgonen och överleva dagen. Några kapitel innan slutet går spänningen igång igen, men det tycker jag är lite försent. Men i början flyter det på bra och jag hade inga problem med att komma in i boken:)
Ni som inte vill ha spoilers bör inte läsa det här: (Jag blev sååå besviken när Andreas och Erik inte blev ihop! Det var liksom hela grejen, trodde jag i början. Man kan inte få allt, men boken i helhet känns mycket tråkigare när det inte hände.)
Slutet kändes inte öppet; När jag läst ut sista sidan lämnades jag med frågor som jag ville ha besvarade. Men trots allt dåligt jag nu skrivit så var boken bra skriven. Titeln är också bra, just det där med Och vad gör man när saker som aldrig händer, faktiskt händer? fick mej verkligen att vilja läsa boken.

Betyg: 7/10

3 kommentarer:

  1. SVAR: Tack för tipset! Den verkar bra :D

    SvaraRadera
  2. Vad är spoilers? Trodde de satt baktill på snabba bilar...

    SvaraRadera