Breaking Dawn

30 oktober 2010

"Tusen gånger starkare" av Christina Herrström

I Signes klass pågår många orättvisor utan att någon lägger märke till det. Om en kille ropar ut svaret högt på en lektion är det helt okej, men är det en tjej får hon skäll direkt. De snälla, duktiga och blyga tjejerna hjälper till och är duktiga men det är alltid killarna som får beröm för att inte ha gjort någonting.
Men en dag kommer Saga till klassen. Och hon är tusen gånger starkare.
"Hon förändrade allt. För oss alla. Varenda en. Hon blev ett hot. Och ett löfte."
Ska jag vara ärlig så ändrades mina åsikter om boken väldigt mycket för varje kapitel. Innan jag läste den hade jag vissa fördomar, som att "åh, är det ännu en typisk bok som tar upp tråkiga ämnen?". När jag läste den - och det började verkligen så fort jag läste första meningen - blev jag skitirriterad. Så här är det inte! Det är helt fel! Alla killar är inte sådana, alla tjejer är inte sådana, alla lärare är inte sådana, SÅ HÄR ÄR DET INTE!!! Det var nästan så att jag hatade boken.
Men någon gång i den senare bokhalvan ändrades det. Jag kände mer sympati för Signe och hennes klasskamrater och kunde förstå dom mer. Slutet var också bra, mot mina förväntningar.
Jag hatar inte Tusen gånger starkare som jag gjorde i början. Men jag håller kvar vid att det inte känns helt realistiskt när ALLA tjejer är blyga och små och fega och ALLA killar är dumma korkade idioter. Det blev lite överdramatiskt, det hade räckt med själva poängen - ibland behandlar vi varandra utefter våra kön till det negativa(eller någonting sånt x). Men jag tänkte efter - skulle jag våga ställa mej upp och ropa det här rätt ut som Saga gjorde? Ja. i de klasser jag gått i har det varit ganska rättvist men händer det något orätt brukar någon protestera - även jag har gjort det. Så jag har funderat på det - är jag tusen gånger starkare? Kanske. Eller så är Saga bara sisådär tio gånger starkare.
Betyg: 5/10

2 kommentarer:

  1. sv: Tack! ja den värkar värkligen bra!=D

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Jag tycker att boken var jättebra!
    Har du sätt filmen? Tycker du att den var lika bra som boken?

    SvaraRadera