Breaking Dawn

27 november 2010

"Var är Alaska?" av John Green

Recensionsexemplar från Pocketförlaget
Miles Halter, som i den här boken blir mer känd som Bullen, flyttar från Florida till internatskolan i Culver Creek i det stekande Alabama. Han hoppas på att få börja på ett nytt liv här, med nya vänner och nya rutiner och kanske en flickvän också. Hans pappa gick själv på Culver Creek för evigheter sedan, och skolan har väl ett rykte om att vara lite stökig: Det är en rejäl underdrift.
På skolan råder ständiga krig mellan snobbarna och icke-snobbarna. Man röker vid duschen och slänger smällar vid Örnens - den stränga läraren med Onda Ögat - stuga mitt i natten. Bullen dras in i den här nya världen så fort han anländer och får genast några nya vänner. Chip - Översten, som kan räkna upp alla världens länder(Bullen själv kan räkna upp de flesta kändisars sista ord), Takumi, Lara, och så Alaska. Hon fångar hans uppmärksamhet från första ögonkastet och förändrar hans liv mer än han någonsin kunnat ana. Kanske inte innan, men efter att Det hände. Det.
Jag gillar den här boken! Jag kom lätt in i handlingen, direkt efter bara några sidor. Karaktärerna är tydliga och speciella och beskrivs alltid med humor.
Kapitlernas rubriker heter sådant som "etthundratjugoåtta dagar före" och "fyrtiosex dagar efter", och man fattar ju inte vad det är från början. Men när Det har hänt händer det grejer minsann: Det är det som är bokens största händelse. Man blir verkligen rubbad i tankarna - vad var det som hände? Medan jag läste efterdelen och även efter att jag läst ut hela boken reflekterade jag mycket över det - varför? Och jag kan ju inte avslöja vad Det är för er som inte läst boken, men jag hoppas att ni själva kommer försöka er på den. Man blir verkligen helt tankeställd.
Betyg: 9/10

6 kommentarer:

  1. Jag har sneglat på den boken för den har verkat bra! :D

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den boken! Och tack för tipset, ska kolla upp den boken :)

    SvaraRadera
  3. jag hjärta denna bok! Alla borde läsa den. Den är otrolig :D

    SvaraRadera