Breaking Dawn

03 december 2010

3:e december - Julchokladbollar!

Till julen brukar de flesta äta lussekatter och pepparkakor och dricka glögg och julmust. Men är inte det här ganska vanligt? Jo. (ABSOLUT inget fel med det, jag älskar verkligen de fyra nämnda delikatesserna!) Så därför tänkte jag presentera lite egenkomponerade maträtter. Sådant som vi äter ganska ofta, bara det att jag har julat till det lite*<:)
Något som många älskar är chokladbollar. Det är så gott och så enkelt: Smör, socker, havregryn kakao. Mixa och ät.
Så jag experimenterade lite i köket, och lyckades göra julchokladbollar.
Huvudingredienser:
  • Smör (100 g)
  • Havregryn (3 dl)
  • Socker (1 dl)
  • Kakao(3 msk, till julchokladbollarna kan det räcka med 2)
Julingredienser:
  • Ingefära
  • Kanel
  • Kardemumma
  • Nejlika
  • Vanilj
  • Glögg
Det är lättast att blanda med en elvisp i en bunke. Hur mycket det ska vara av varje julingrediens får man testa sej fram med, det är ju olika för alla vad man gillar mest av. Men mina tips är att ta mycket kanel och kardemumma, men bara en pytteskvätt glögg - annars blir blandningen väldigt saftig och vattnig.
Sedan är det bara att rulla chokladbollar och doppa i pärlsocker eller kokos - eller äta direkt ur bunken*<:9
Jag tog inga bilder mitt i kökskaoset, så det får blir en snöbild till*<:)

1 kommentar: