Breaking Dawn

13 december 2010

"Tretton skäl varför" av Jay Asher

En dag kommer Clay Jensen hem och upptäcker att han fått ett paket. Det innehåller 7 kassetter. På dom har Hannah Baker, tjejen i skolan som nyligen tog självmord, spelat in sin röst och de tretton skälen till varför. Och Clay är ett av dom.
Han fortsätter att lyssna hela natten. För det går inte att sluta lyssna till den döda flickans röst.
Jag hade höga förväntningar på den här boken. Det är en väldigt spännande story - En person som spelar in skälen till varför den tog självmord och ser till att alla skälen får höra dom - och väldigt svår att få till bra, antar jag. För jag blev besviken.
Om du tänkt läsa boken och kanske inte vill veta delar av vad som händer så kan du hoppa över det här stycket:
(Jag trodde att de här tretton skälen skulle vara sådant som att någon hade våldtagit henne, någon hade mobbat henne, och så vidare. Men så var det inte. De här tretton personerna hade antingen svikit henne, retat henne eller slagit henne. Flera av skälen var inte ens riktiga skäl(enligt mej)! Och ja, det är väl tretton skäl till varför hon mår dåligt, men inte till att ta självmord. Mitt intryck av Hannah är att hon bara gav upp direkt och skyllde allting på de stackars tretton personer som fått lyssna på kassetterna(vissa av dessa var riktigt taskiga, ja, men som sagt var - inga självmordsanledningar).
Jag trodde såklart också att Clay varit taskig mot henne. Men nej! Hannah beskrev honom som en liten gulleplutt som aldrig gjort något. Hallå, han var ju medskyldig till hennes död, eller hur? Tydligen inte längre.
Hannah pratar mycket om snöbollen som satts i rullning, och om alla de gånger som ingen hjälpte henne när de såg henne. Men både från Clays perspektiv och Hannahs kan jag tycka att hon inte ville bli hjälpt - hon ville bara skylla sitt självmord på någon annan.)
Usch, förlåt mej. Men jag blir så arg på böcker som luras.
En sak som jag faktiskt tyckte om med boken var omslaget - väldigt välgjort och vackert, speciellt med kassettbanden:)
Betyg: 5/10

4 kommentarer:

  1. Oj, du och jag tyckte verkligen olika om den här boken^^ Jag tyckte att den var jättebra och den fick mig verkligen att tänka efter! Den berörde mig väldigt mycket.Det är fascinerande att man kan tycka så olika om böcker(:

    SvaraRadera
  2. Tycker precis tvärtom, tolkar det som att det är precis vad som ofta sker i ungdomen. Det behövs inga stora grejer för att livet ska kännas värdelöst och överjävligt. Tretton små skäl kan leda till en stor konsekvens, som i en annans ögon kan anses "oskäliga".

    SvaraRadera
  3. Verkar vara en riktigt intressant bok.

    SvaraRadera
  4. Svar: Vill du läsa fler författaritervjuer så kan du kolla under etiketten "författarintervjuer". Där finns intervjuer med Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck också! *<:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera