Breaking Dawn

07 januari 2011

"Uppvaknandet och Kampen" & "Vreden och Återkomsten" av L.J. Smith

Recensionsexemplar från Pocketförlaget
Elena Gilbert är skolans populäraste tjej. Hon får alltid det hon vill ha och alla avgudar henne. Något hon vill ha är Stefan Salvatore, den mystiske nye killen på skolan som alla pratar om. Men när Elena inte får honom ska hon minsann ha honom, om hon så ska dö på kuppen.
Böckerna är ganska olika TV-serien. Elena är blond och egoistisk i böckerna(men förknippa inte de två med varandra), men brunett och superosjälvisk i TV-serien. Hon har en 4-årig
lillasyster - Margaret - i böckerna medan tonåringen Jeremy tar hennes plats i TV-serien. Jag blev ganska irriterad när jag läste böckerna - till skillnad från när jag ser på TV-serien och nästan storknar av spänning.
Jag tycker böckerna är
dåligt skrivna. Inte så att skriftspråket inte stämmer, men jag ville uppleva mer spänning! Mer action! Mer detaljer i vampyrlivet och allt det här med blodkontroll och kraft - det känns som om författaren hoppat över allt det där.
Här kommer spoiler för dej som inte läst böckerna:
(Jag blev så besviken på böckerna av många
anledningar. När Elena blir vampyr är det nästan ingen skillnad
från när hon var människa. Visst, hon har ett blodbehov, men hon klarar det galant! Hon blir jättestark och snabb men det märktes inte så mycket.
Sedan dör Elena men hennes själ har ändå kontakt med de andra. Senare, när hon dör "på riktigt" och ska få vila i frid, så återuppstår hon som människa. Utan någon logisk förklaring alls. JAG BLIR GALEN! MAN KAN INTE GÖRA SÅ!)
Allting går för smidigt. Det uppstår ju problem, ja, men det finns alltid tydliga ledtrådar och möjligheter till lösningen. Hela grejen med Krafterna känns löjlig när det skrivs med det ointressanta språket.
Okej...jag är väldigt bra på att bara hacka på böcker. Så, vad var bra? Jo, det var faktiskt spännande ibland och inte så förutsägbart HELA tiden. Älskar du TV-serien kan det vara bra att lära känna böckerna(som TV-serien faktiskt är baserad på), men annars skulle jag inte rekommendera dom. Det finns bättre vampyrböcker.
Betyg: 5/10

5 kommentarer:

  1. Själv avgudade jag de här böckerna för ett antal år sedan, och klarar inte av tv-serien, haha.

    SvaraRadera
  2. Hej !
    Jag tänkte bara tipsa om en tävling som jag har på min blogg där man kan vinna boken Graceling! :)

    Titta gärna in! Kram / Pia :D

    SvaraRadera
  3. Du har helt rätt. Samma saker störde mig. Det var så lite detaljer och man kom aldrig in i en spänning. TV-serien älskar jag, den är sååå mycket bättre än böckerna.

    Svar: Åh, vad snäll du är! :') Själv gillade jag din blogg från första gången jag kikade in! Den är jättebra och det är alltid jättekul att läsa dina inlägg och recensioner!

    SvaraRadera
  4. Läs böckerna på engelska, mk bättre då!

    SvaraRadera