Breaking Dawn

05 juni 2010

"Frost" av Maggie Stiefvater

Grace har varit fascinerad av vargarna i skogen ända sedan hon blev attackerad av dom. Framförallt den varg som räddade henne; Hennes varg. Hon betraktar honom under det kalla halvåret då han finns i skogen, resten av månaderna finns han inte där. Och han bektraktar tillbaka.
Det Grace inte vet är att vargarna i skogen är speciella: De är varulvar. Under det varma halvåret är dom människor, men så fort det blir kallt förvandlas dom till vargar igen. Efter ett tag kan dom inte bli människor igen, utan förblir vargar för resten av sitt liv. Sam är varulven som räddade Grace.
Men så blir en person i staden attackerad och dödad av vargarna. Sam förvandlas till människa då han nästan dödas av jägarna som skjuter i skogen och söker sej till Grace.
Sam är inte säker i skogen längre, och både han och Grace vet att han måste stanna hos henne.
Men vintern närmar sej snabbt. Och det här är Sams sista år som människa. Och Sam och Grace vill inte släppa taget om varandra.
Ja, innan du säger till, kan jag försäkra dej om att Frost är väldigt lik Twilight. Men absolut inte på ett dåligt sätt, snarare bra eftersom det handlar om varulvar och inte vampyrer som det brukar göra i Twilightliknande böcker. Historien är jättebra och spännande, men tyvärr fängslades jag inte helt av den. Ibland skrivs det inte så mycket om händelser som är viktiga och betydelsefulla, det hade jag gärna läst mer av.
Och jag hittade ett litet fel i boken: På sidan 12-13 i boken, kapitel 4, längst ner, står det så här:
"Nitton dollar och nittionio cent", sa jag. Mitt hjärta bultade. "För en pocket?" muttrade den fräkniga flickan, men hon gav mig en tjugodollarssedel. "Behåll växeln." Vi har ingen dricksskål, men jag lade myntet på disken bredvid kassan.
Hur kunde han lägga myntet på disken? Han fick inget centmynt, utan en sedel. Det är något att tänka på;)
Frost är en bok som jag tror att vissa personer älskar, andra lite mindre, andra inte alls. Jag tilhör definitivt "Lite mindre"-kategorin¨. Boken går inte att jämföra med Twilight, men det är en bra bok som man i bästa fall underhålls av.
Betyg: 8/10

Apropå: Maggie Stiefvaters hemsida hittar ni här, där står det mer om hennes böcker och arbete.

I samme serie:

  • Frost
  • Linger(Engelsk titel, release 20/7 2010, har inte kommit ut på svenska än)
  • Forever(Engelsk titel, release Juli 2011, har inte kommit ut på svenska än)

1 kommentar:

  1. "Nitton dollar och nittionio cent", sa jag. Mitt hjärta bultade. "För en pocket?" muttrade den fräkniga flickan, men hon gav mig en tjugodollarssedel. "Behåll växeln." Vi har ingen dricksskål, men jag lade myntet på disken bredvid kassan.
    Hur kunde han lägga myntet på disken? Han fick inget centmynt, utan en sedel. Det är något att tänka på;)

    Cent finns inte som sedlar ... och det var växelmyntet han lade bredvid kassan (eftersom de inte hade någon dricksskål), inte tjugodollarssedeln hon betalade med!

    Just saying :)

    SvaraRadera