Breaking Dawn

14 juli 2010

"Linas kvällsbok 1 & 2" av Emma Hamberg

Vill man leta efter sanning i Linas liv får man leta ett bra tag. Och kanske bli besviken. Lina ljuger hela tiden, om hur hon mår(skit), om kärlek(är ihop med den dummaste killen på jorden men älskar en tönt i sjuan), om vad hon vill överhuvudtaget. Sanningen finns bara i hennes kvällsbok, som hon skriver i på kvällarna. Men nåde den som får tag i boken.
Lögn efter lögn efter lögn leder till världens skitliv. När allt är som värst bestämmer Lina sej för att vända på sitt skitliv. Inga fler lögner, nu är det bara sanningen som gäller. Men de tidigare lögnerna, som fick duga som sanning för andra? Dom finns kvar...
I Linas kvällsbok 2 flyttar Lina till Bramhed, en liten skitby som ligger uppe i Hälsingland, för att plugga till veterinär. Men skolan tar verkligen inte upp mycket plats i kvällsboken. Det tar Kevin, den farliga killen med de mörka ögonen hand om. Lina har ju Ivar, värlens finaste Ivar! Men det där som Kevin sa om hennes korta sexlinje...det kan hon bara inte sluta tänka på...
Haha, jag undrar verkligen när jag senast skrattade så mycket åt en bok. Jag älskar verkligen Linas kommentarer. Som då hon skriver om hur familjen reagerar när de ser på TV och någonting med sex kommer upp. "Mamma harklar sej, pappa går ut i köket för att bre en smörgås och brorsan ser inte skillnad på två som har sex och två som äter ostsmörgås." Och om sin galna kompis Carro. "Jag tror att Carro gillar både killar och tjejer. Fast hon gillar väl allting, hon tänder ju fan på gurkor!"
Ibland blir det gnälligt, speciellt i den andra boken, men man känner verkligen sympati för Lina. Ibland är hon helt puckad(Förlåt Lina), men är inte vi alla det någon gång? Det är det jag menar med sympati.
Att båda böckerna finns i en pocket tycker jag är bra. Dom hör ihop, som om dom vore en enda bok och inte två delar. Och båda har sina för - och nackdelar, så jag kan inte ge dom olika betyg. Men den första är absolut bäst.
Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar