Breaking Dawn

16 augusti 2010

"Döden i dina ögon" av Rachel Ward

Så länge Jem kan minnas har hon sett siffror i allas ögon. Och från den dag hon såg sin mamma dö vet hon vad de betyder: Det är datumen de ska dö.
Därför undviker Jem att komma nära någon och är oftast för sej själv. Hennes mamma har redan lämnat henne. Alla andra kommer också att lämna henne. Det är bara en tidsfråga.
Men allt det där hände innan hon mötte Spider. Den långa, livliga killen som aldrig kan sitta still i två sekunder. Han är fast besluten att de ska bli vänner. Och självklart ser Jem hans siffror.
151209.
När dom lyckas fly från en terroristattack misstänks dom genast för brottet. De flyr för sina liv, men nedräkningen har börjat.
Den sista meningen var jag bara tvungen at ta från baksidetexten. Det var det som fick mej igenom hela boken - och säkert alla andra som läst den - ska Spider överleva dödsdagen?
Så, kära ni som har läst boken. Ett litet tips. Berätta inte åt höger och vänster om hur Spider överlevde/dog för dom som ska läsa Döden i dina ögon. Det förstör hela spänningen. Tack så mycket.
Nu menar jag inte att jag fick dras genom hela boken på släp av De flyr för sina liv, med nedräkningen har börjat. När jag läst halva boken var jag som skräckslagen. Precis som Jem hade jag så många frågor. Kommer dom att överleva? Kan hon påverka datumen hon ser? Eller är det kanske hon som står ivägen för alltihop? Frågor, frågor, frågor, varav några blir besvarade.
Det enda negativa jag kan komma på är att jag inte kom in i boken sådär jättesnabbt. Men det är ju inte bokens fel xP
Betyg: 9/10
I samme serie:
  • Döden i dina ögon
  • Numbers: The chaos(Engelsk titel, har inte kommit ut på svenska än)
  • (En tredje del skrivs just nu)

2 kommentarer:

  1. Jag har läst den på engelska, Numbers. Den är verkligen jättebra! Min bok är utlånad till Lyra nu och väntar på att få läsas...
    Köpte Numbers, The Chaos på Foyles i England, som väntar på att bli läst. Den verkar minst lika bra som den första boken!
    //A

    SvaraRadera
  2. Du skriver så fina recensioner!

    SvaraRadera