Breaking Dawn

23 augusti 2010

"Vampyrens märke" av P.C. Cast & Kristin Cast

Två tecken på att man håller på att bli en vampyr.
1. Man får hostattacker jämt och ständigt.
2. En död kille står vid ens skåp.
Båda två stämmer tyvärr in på Zoey Redbird. Det som hon och hennes vänner fruktar har hänt, och hon vet att hennes liv inte kommer bli detsamma från den dag hon blir märkt(alla blivande vampyrer blir märkta med en månskära i pannan).
Hon får flytta till ett Nattens Hus; En vampyrskola full av både blivande och fullvuxna vampyrer där man lever i fyra år för att utvecklas till vampyr. Ja, om man nu överlever...
Det som är både speciellt och mystiskt med Zoey är att hennes månskära redan är ifylld, något som inte ska ske förrän hon är fullvuxen(jaja, om hon blir vuxen då). Kan drömmen hon hade vara sann, att Nyx, den stora gudinnan, har gett henne speciella krafter? Är det meningen att hon ska bli en Nattens Dotter och ta över kaxiga Afrodites plats som ledare? Det finns bara ett sätt att ta reda på det...
Historien är unik och fängslande och fick mej verkligen att tycka om boken. Jag kom in i den, sakta men säkert - faktiskt så att jag knappt märkte det. Personerna beskrivs bra och jag kan inte låta bli att favorisera Damien - han är så gullig;)
En nackdel är att boken kändes för utdragen: över 300 sidor utspelar sej i fyra dygn. Jag gillar inte riktigt när böcker blir så utdragna - det sänker betyget.
En sak jag måste påpeka är att Nattens hus - vampyrskolan - påminner mej jättemycket om Hogwarts(i Harry Potter, alla som inte hänger med). Ett tag blandade jag nästan ihop dom och tänkte att Zoey börjat där...pinsamt.
Betyg: 8/10
I samme serie:
  • Vampyrens märke
  • Sveket
  • Utvald
  • Svart ängel
  • Jagad
  • Och sju böcker till ska komma ut...

1 kommentar:

  1. SVAR: än så länge gillar jag verkligen Det fattas en tärning! Jag har läst I taket lyser stjärnorna, men jag tyckte inte precis om den... Något långtråkig.....

    SvaraRadera