Breaking Dawn

05 oktober 2010

"Sveket" av P.C. Cast & Kristin Cast

(VARNING! Denna recension innehåller olämpligt vetande material för dom som inte läst Vampyrens märke.)
För bara någon vecka sedan var Zoeys liv normalt och det enda hon behövde frukta var att få underkänt på geometriprovet. Nu är det minst sagt annorlunda - hon håller på att bli en vampyr(redan där är vi bortom det normala), bor i Nattens hus och är sedan typ igår ledare för Nattens döttrar. Hjälp! Och som om hon inte hade nog med det och sina pojkvänner(jepp, plural)börjar mänskliga tonåringar försvinna spårlöst och sedan hittas - döda. Misstankarna drar sej till vampyrerna eftersom kropparna har sugits ut på allt blod, men det stör inte Zoey. Tills ännu en människa försvinner och råkar vara en av Zoeys pojkvänner...
Precis som i Vampyrens märke utspelar sej ett kapitel i en timma och allt händer på samma gång. Det blir alldeles för jobbigt att hålla reda på tiden(hur mycket är klockan i boken nu?)och händelserna(vänta lite nu - vem av dom var det som gjorde vad?)på grund av att allt blir så utdraget. Tyvärr en stor nackdel med House of Night.
Men på grund av just det - att man lika gärna kunnat slå ihop alla böcker till en - höjs spänningen. Och även om allt händer på en gång så är det riktigt roande att läsa om Zoeys styvloser och nästintill tårframkallande när...nej, nu avslöjar jag för mycket;) menmen, man lever sej verkligen in i boken.
En sak jag stör mej så mycket på att jag måste ta upp det här är hur dom reagerar på homosexuella. Damien(som anses smart och petig)och Jack(som fnittrar ofta)är sådana typiska stereotyper och fast dom klart och tydligt uttrycker att det inte är något fel med HBT-personer i boken har jag svårt att tro det med dom kännetecknena. Och som när Damien säger: Jag skaffade den(en engångsmobil)när mina föräldrar bröt ihop för att jag är homosexuell stör jag mej så mycket på det där för att jag är homosexuell. Vi har redan hört det hur många gånger som helst, Damien! Det känns inte alls trovärdigt när du säger så för tusende gången.
Tack för mej och min lilla åsikt:)
Betyg: 7/10
I samme serie:
  • Vampyrens märke
  • Sveket
  • Utvald
  • Svart ängel
  • Jagad
  • Och så kommer det komma 7 böcker till i serien...

3 kommentarer:

  1. Det har du rätt i! Nu fattar jag varför den Döden i dina ögons titel alltid har känts som "har hört den förut" :P

    SvaraRadera
  2. Kunde inte du bara skriva Spoiler?

    SvaraRadera