Breaking Dawn

07 september 2010

"I det här trädet" av Katarina Kieri & Per Nilsson

Jakob har ett ganska tyst liv. Där hemma är inte umgänge när man pratar med varandra - det är när man är i samma lägenhet. Men tankarna rör sej runt i Jakobs huvud hela tiden. Efter det där som hände med brorsan, för så länge sedan uppe i Norrland, vad hände då? Varför flyttade dom egentligen hela vägen till och sedan från Asplinge?
Siri har en bästa kompis, föräldrar som bryr sej och faktiskt ett helt okej liv. När klasskamraterna mobbar henne är det inga problem: Det är bara att ta bort deras ögon med den röda lilla knappnålen i skolkatalogen där hemma.
Tänk så lätt allt bara kan rasa samman.
Vilsenpojken och Fågelflickan är huvudpersoner i denna bok. Och denna bok är en sådan som mest består av tankar och funderingar, tidigare händelser och minnen, inte så många händelser i nuet(Jag tror att de flesta bokläsare vet vad jag menar). De flesta böcker som är sådana tycker jag är för tråkiga när det inte händer något. I det här trädet har en sexa på den skalan, men för den sakens skull är den inte dålig.
Boken är vackert skriven och jag blev helt enkelt gripen av den. Jag kände igen mej i många händelser och val - något som jag alltid uppskattar hos en bok eftersom man kommer närmare den. Omslaget är också väldigt vackert, precis som alla tankar kring trädet. I det här trädet.
Betyg: 7/10
Av Katarina Kieri finns också:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar