Breaking Dawn

14 november 2010

"Justin Case" av Meg Rosoff

Recensionsex från Pocketförlaget
Efter att Davids bror varit nära att trilla ut genom ett fönster är han övertygad om att han är dödsmärkt. Han ser olyckor och katastrofer överallt och inser att han inte har något annat val än att fly från Ödet. Han byter namn och identitet och blir Justin Case, killen som vinner alla sporttävlingar och med Hunden vid sin sida kan få vilken tjej han vill. Men Ödet är snabbare än honom och snart kan han inte gömma sej längre...
Början var lite konstig att förstå men efter ett tag fattade jag vad som hände. Och jag gillade det! Det var inga problem att komma in i boken och visa intresse för karaktärerna. Men det var för lite flykter och katastrofolyckor för att jag skulle hålla ett hårt tag om boken och sträckläsa för att få veta vad som skulle hända. Enligt baksidetexten och bokens början tror man ju att det ska dyka upp sådana ivarje kapitel.
I början passar Agnes(en fotograf som Justin träffar när han håller på att byta identitet) inte alls in i boken - hon förstörde nästan allt enligt mej. Men ju längre hon var med desto bättre blev hennes roll i boken iochmed att den ändrades väldigt mycket.
Ärligt talat så känns Ödet som en dålig kopia av Döden i Boktjuven av Markus Zusak - men det gör inget. Slutet är lite suddigt men jag kände mej ganska nöjd när jag läst ut boken. Jag ångrade inte att jag läste den.
Betyg: 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar