Breaking Dawn

18 november 2010

"Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?" av Bjørn Sortland

Recensionsex från Pocketförlaget
Markus är 19 år och kär på riktigt. I Ingrid, en skallig tjej med rynkor mellan brösten som alltid början på en ny cigg innan den gamla tar slut. Dom träffas på en fest och efter det syns dom mer och mer och känslor utbyts och blir starkare. Men anledningen till att Ingrid inte har något hår på huvudet är inte för att hon tycker det är snyggt. Hon har cancer och ska snart dö.
Hela boken känns som en dålig kopia av I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell. Markus' och Ingrids kärlek är alldeles för luddig - plötsligt har dom legat med varandra utan att det stod ett ord om det. Markus' känslor till Ingrid var väldigt otydliga.
Allt går för fort i boken. Man kan inte beskriva en stor händelse på endast 100 sidor(som dessutom inte ens är hela)om man inte är väldigt duktig, och det är tyvärr inte den här författaren.
Sedan fattade jag inte rubriken. Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?(Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det?) Tystnaden, kom en kompis till mej på, men det anmärkte dom inte precis i boken...
Betyg: 5/10

4 kommentarer:

  1. SVAR: Ja, jag lägger till de etiketterna jag vill ha. De kommer i den högra kolumnen, men de kommer inte vid inlägget....

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte tvärt emot dig typ xD Jag gillade verkligen denna bok och INTE i taket lyser stjärnorna.
    Det var ett tag sen jag läste den så jag kommer inte ihåg exakt vad jag tyckte mer än att jag gillade den.. Den är sådär lagom flummig.. Och jag gillar titlen...
    Tänk så olikt man kan tycka... :D

    SvaraRadera
  3. SV: Har allid viljat läsa guldkompassen men har inte haft tid eller så har den inte varit inne i bibblan, men nu så har jag den så ska bli spännande att få läsa den :)

    SvaraRadera
  4. Jag har gett en award åt dig! Den finns att hämta på min blogg!

    SvaraRadera