Breaking Dawn

09 november 2010

Veckans Bokis - En bokenkät del 2

Förra veckans bokenkät från Bokbabbel har en del 2 och den kommer här! Kan inte ändra färgen så därför ser den ganska tråkig ut:(
26. Favoritkokbok?
Rätt i Rutan-böckerna med Johanna & Mixer - dom gick på TV när jag var liten och jag älskar dom fortfarande:D
27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Guldkompassen av Philip Pullman.
28. Favoritlässnacks?
Salta kex och choklad, gärna med en kopp te till<3
29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Nick & Norahs oändliga låtlista av David Levithan & Rachel Cohn. Den hade jag hört var jättebra och den fanns ju tillochmed som film, men jag blev inte särskilt förtjust i den.
30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Det beror ju helt på vad jag tycker om boken och annars bryr jag mej inte så mycket om vad de stora kritikerna tycker.
31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Säga sina åsikter? Absolut, det ska man göra utan att vara försiktig.
32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Deutsch! Den underbara tyskan med den omöjliga grammatiken<3
33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Har inte läst så många böcker av det slaget så det är nog Boktjuven av Markus Zusak.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Harry Potter-böckerna när jag var mindre.
35. Favoritpoet?
Hmmm...jag? Nej, men ärligt, så känner jag inte till så många fast jag skriver så mycket(fy skäms på mej!).
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Brukar vara mellan 1-4 böcker.
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Inte ofta, men visst händer det...
38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Jag har många...men en av dom som jag kommer på nu är Damien i House of Night.
39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Damon från Vampire Diaries(TV-serien).
40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En som jag läser om eller vet är bra.
41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Innan jag blev en bokmal(för lite över ett år sen)kunde det nog gå några månader, men nuförtiden läser jag i princip varje dag. Det längsta är kanske...tre, fyra dygn :P
42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Genom dina ögon av Stephenie Meyer. Efter några kapitel var jag helt fast och läste hela tiden - det gick verkligen inte att sluta!
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Ljud - värst när det kommer från flera som pratar samtidigt.
44. Bästa filmatisering av bok?
Linas kvällsbok av Emma Hamberg(som jag såg på YouTube;). Det finns många, host, intima detaljer som jag trodde att dom skulle hoppa över, men dom finns med allihopa!:)
45. Sämsta filmatisering av bok?
Sandor slash Ida av Sara Kadefors. Hade jag inte läst boken skulle jag inte förstått någonting av det som hände.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Oj...det var nog i somras när jag beställde en hel hög med pocketar från Bokus för drygt 350:-.
47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Nästan aldrig. Men så var det med Om jag kunde drömma, den första Twilightboken - jag tyckte den var så tråkig att jag slarvläste den först, läste sedan När jag hör din röst men fattade ingenting och var tvungen att läsa om den första - noggrant!
48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att boken är så tråkig att jag bokstavligt talat somnar. Men en bok jag börjat på läser jag till 99% chans ut - den enda som jag slutat mitt i är I döda filosofers sällskap av Lucy Eyre som tråkade ut mej totalt.
49. Har du dina böcker organiserade?
Ja. I min bokhylla har jag dom i någon slags ordning skulle jag tro xP
50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla dom! Hehe, alla böcker åt mej >:D
51. Finns det böcker du undviker?
Fantasy har jag nästan alltid undvikit förutom Harry Potter-böckerna, men något som verkligen är anti-mej är tjejböcker. Usch!
52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Tusen gånger starkare av Christina Herrström - i boken framställdes alla tjejer(förutom Saga)som blyga och fega och alla killar som barnsliga idioter och det gjorde mej så arg! Utanförskapen och rangordningen kan stämma i vissa fall men att dela upp tjejer och killar i två lag är INTE verklighetstroget:(
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Janis, den magnifika av Johanna Nilsson.
54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Mockingjay av Suzanne Collins, tredje och sista delen i Hungerspelstrilogin. Jag blev riktigt besviken på den, för de tidigare delarna är riktigt bra!
55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
En bra bok jag läser om.

2 kommentarer:

  1. Tusen gånger starkare var verkligen irriterande! Författaren kan inte ha undersökt ordentligt hur det ser ut i skolan för det är inte alls som i boken "/

    SvaraRadera
  2. SV: Synd "/ då får jag väl läsa den och hoppas att jag tycker om den :p

    SvaraRadera