Breaking Dawn

16 oktober 2010

"Mockingjay" av Suzanne Collins

VARNING! Denna recension innehåller olämpligt vetande material för dom som inte läst Hungerspelen och Fatta eld.)
Nu kan inte längre lovord och löften från Huvudstaden hjälpa. Distrikten slår till mot Huvudstaden och Distrikt 13 är inte hemligt längre. Härmskrikan, Katniss, vars liv inte är det som var innan hennes systers namn utropades på Slåtterdagen, är den stora symbolen för revolten. Men orkar hon verkligen ta på sej ett sådant ansvar? Efter att President Snow bombat sönder hennes hem, dödat så många hon hållit kär och nu har Peeta tillfångatagen har hon inte många andra val.
Katniss Everdeen's final battle has begun...
Så fort jag läste ut Mockingjay sa jag högt(skojar inte): Va fan?
Jag gillar Mockingjay. Det ska jag vara tydlig med. Men jag var besviken på många saker.
Första halvan av boken är ganska seg, och resten av bokens spänning går upp och ner. Det var inte samma sak som i Hungerspelen och Fatta eld, där var det spänning från första till sista sidan.
Sedan, slutet...det är det jag blev allra mest besviken över. Det som står inom parantesen med vit text nedan innehåller spoilers, så läs inte om du inte vill ha något avsöjat:
(Datorn krånglar, grrr...kan inte ändra färg på texten! Så fort det går ska jag lägga till spoilerna;)
När slaget ska slås är det ganska otydligt med vad som händer(kan bero på att jag läste på engelska, menmen)och jag fattade inte riktigt vad som hände ett tag. Att allt blev som ett tredje Hungerspel blev också ganska dåligt när man inte fattade någonting.
Okej, vad var det som var bra då? Språket, såklart, de sistameningarna som får en att bara vilja fortsätta läsa. Kontakten och "kärleken" mellan Katniss och Peeta, och även att man fick veta mer om Johanna och Finnick(=min favvokaraktär:). De brittiska omslagen till böckerna är bara så fina och jag kan stirra på dom i flera minuter utan att tröttna!^^
Jag hade höga förväntningar på Mockingjay på grund av de tidigare böckerna i serien. Men den kan verkligen inte mäta sej med de tidigare.
Betyg: 7/10

I samma serie:

3 kommentarer:

  1. Håller med om att den var lite virrig och trög :( De första två var mkt bättre :)

    SvaraRadera
  2. Jag var så besviken på Mockingjay.
    Jag tror att det är för att jag verkligen älskade den första boken. Ingen av uppföljarna kunde helt enkelt vara lika bra.

    Jag tycker att de två första böckerna hade så mycket spänning i sig men den sista boken var inte alls lika spännande utan mest hemsk iställlet. I slutet tyckte jag att i stort sett alla hade dött förutom de i kärlekstriangeln.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att det var jättesvårt att fatta och hänga med ibland. Jag läste ändå på svenska
    Jag tycker inte att den kan mäta sig med de tidigare böckerna och även jag är en aning besviken..

    SvaraRadera