Breaking Dawn

05 november 2010

Veckans Bokis - En bokenkät

Här kommer en bokenkät som jag hittat lite överallt runt olika bokbloggar, men kommer huvudsakligen från Bokbabbel.
1. Favoritbok i barndomen? Sune- och Bertböckerna av Sören Olsson & Anders Jacobsson samt alla Jaquelie Wilsons böcker.
2. Vad läser du just nu? Nick & Norahs oändliga låtlista av David Levithan & Rachel Cohn.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket? Just nu är det bara Tretton skäl varför av Jay Asher.

4. Dålig bokvana?

Lovar att jag ska läsa massor av böcker, sedan blir dom aldrig lästa eller så dröjer det iallafall minst ett år innan jag läser dom...

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?

Hans majestäts drake av Naomi Novik(fantasy! Jag vet! Förklaring kommer...)

6. Har du en läsplatta?

Nej, och det är inget jag tänker skaffa. Elektroniska prylar är väldigt praktiska men precis som att ett brev betyder mycket mer än ett mejl så är en bok av papper och kartong mycket mer äkta än en belyst elplatta.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)? Tidigare kunde jag läsa fyra böcker samtidigt men det fattar jag inte längre att jag kunde. Jag läser oftast en bok i taget för då kan jag verkligen sätta mej in i handlingen. Men två böcker samtidigt funkar faktiskt ibland;)

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?

Jepp. Jag får och hittar många fler boktips nu och både får och ger respons med andra bokbloggare.

9. Sämsta boken du läst i år?

Hmmm. Tror att det är Nattens begär av Sherrilyn Kenyon. Otroligt dåligt skriven bok som bara handlar om sex och maskulint respektive feminint.

10. Bästa boken du läst i år? Oj...det finns ju så många bra böcker jag läst! Men några av mina favoriter är Hungerspelen av Suzanne Collins och Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?

Vet inte riktigt - jag gillar det mesta jag läser. Men det händer ofta att jag börjat läsa en dålig bok och tänkt att "Nej, den här gillar jag inte!", men en bok jag börjat på läser jag alltid ut. Annars skulle inte jag kunna säga "Jag sa ju det! Den var dålig!" eller kanske "Okej, den var bättre än jag först trodde".

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?

SO-böcker(Speciella Omständigheter(Udda händelser, annorlunda situationer...kalla det vad du vill);), SciFi och verklighetstrogna böcker.

13. Kan du läsa på bussen?

Absolut, men det ska helst vara en längre tur isåfall.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?

I ett träd;)

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?

Det är klart att man ska låna ut böcker! Det är det bästa sättet att få andra att läsa sina favvoböcker och sprida dom vidare;)

16. Viker du hundöron i dina böcker?

Nepp. Heja bokmärken!^^

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?

Nej.

18. I studierelaterade böcker då?

Tja...nej.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?

Svenska, men det går med både engelska och norska.

20. Vad får dig att älska en bok?

Handlingen ska fånga mej och få hela min kropp att dunka av spänning och sympati för karaktärerna.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?

Att få andra att läsa något som jag vet är bra, och sprida det vidare!

22. Favoritgenre?

Som fråga 12: SO-böcker(Speciella Omständigheter(Udda händelser, annorlunda situationer...kalla det vad du vill);), SciFi och verklighetstrogna böcker.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?

Fantasy, deckare och klassiker.

24. Favoritbiografi?

Har inte läst någon...:#

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?

Nepp.

1 kommentar:

  1. Kul att boken kommer till nytta. Här hos mig samlade den bara damm :P
    Jag ska också läsa om den, börjar imorgon :D
    Sist jag läste HP-böckerna var våren 09 och det är skönt att ha gjort en omläsning (omlyssning på bok 1-5) innan premiären :)

    SvaraRadera