Breaking Dawn

05 december 2010

"Hans majestäts drake" av Naomi Novik

Det är i början av 1800-talet i Storbritannien. Will Laurence, kapten på fartyget Reliant, förväntar sej inte att det franska fartyget som de besegrat och bordat ska ha någon värdefull last. Men där hitter de hittar ett drakägg. Det kläcks och draken döps till Temeraire.
Laurence lämnar flottan bakom sej och beger sej till flygkåren för att utbilda sej och Temeraire, så att de en dag ska kunna kriga mot Napoleons franska drakkår.
Det här är en av de första fantasyböcker jag läst. Jag ska inte klaga, för den här var faktiskt riktigt bra. Efter några kapitel kunde jag läsa utan att tvinga mej fram, för det var verkligen spännande!
Men någonstans i mitten blir det trögt, och det fanns sidor som jag helt enkelt inte orkade läsa. Det var alldeles för mycket text ibland! Dessutom var det så många namn på människor och drakar att jag glömde och blandade ihop dom. Plötsligt åker de ut och krigar, och min första tanke är: Va? Ska dom ut och kriga? Det sa de inget om...
Trots det så var storyn riktigt bra, och jag ska nog försöka mej på nästa del också.
Betyg: 8/10
I serien Temeraire finns:
  • Hans majestäts drake
  • Jadetronen
  • Svartkrut och eld
  • Elfenbensriket
  • Örnarnas triumf

5 kommentarer:

  1. Jag håller med om att Hans majestäts drake är trög, för jag fick kämpa mig igenom den. Men jag ångrar det inte, det är ju trots allt en bra bok. Jag tycker att del två är ungefär lika bra den med.
    Har inte läst mer än så i serien, men någon dag läser jag förhoppningsvis del 3 också :)

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig och Amelie. Spännande men något trög. Ska åxå försöka mig på del 2, någon gång.... xD Det finns ju såå många böcker man ska läsa!! *<():D

    SvaraRadera
  3. Är det bra fantasy som du är ute efter rekommenderar jag dig att söka upp Robin Hobbs värld. Börja med Mördarens läring.

    SvaraRadera
  4. Den är INTE trög! Den är braaaaaaa! Förresten Aida, du glömde skriva upp den sjätte boken, Tonges of Serpents. Och sen kommer det tre böcker till också, JIPPI!

    SvaraRadera
  5. Oj oj, jag menade Tounges of serpents inte tonges!

    SvaraRadera