Breaking Dawn

03 augusti 2010

"Hungerspelen" av Suzanne Collins

24 deltagare. Bara en överlever. Allt direktsänds.
Så lyder Hungerspelen.
Panem - resterna av Nordamerika efter de kraftiga översvämningarna - heter landet som är indelat i 12 distrikt och styrs av den orättvisa regimen. En gång i tiden gjorde distrikten uppror mot regimen, då många dog och det fanns ett 13:e distrikt som utplånades. Som en påminnelse om att de mörka tiderna inte får upprepas skapades Hungerspelen.
En flicka och en pojke väljs ut från varje distrikt för att tävla. Totalt blir det 24 spelare, som tränas, stylas och intervjuas innan de släpps ut på arenan. Där gäller bara en regel: Den som överlever vinner...
Vid Distrikt 12:s Slåtterdag - dagen då Hungerspelens två deltagare väljs ut - står Katniss Everdeen och väntar. Väntar på det besked hon fått de senaste fyra åren; att någon annan än hon väljs ut.
Namnet som ropas upp är inte hennes.
Ändå är Katniss Everdeen en av de 24 ungdomarna som kommer kämpa för att överleva Hungerspelen.
Jag tror att jag aldrig kommit in i en bok så fort. Efter första kapitlet var jag som fast och ville bara fortsätta läsa!
Världen som Hungerspelen - själva boken, inte spelen - utspelar sej i är en blandning av medeltid fram till idag och en framtid vi inte vet om än. Skillnaderna genom Katniss perspektiv är mäktiga, med tanke på att det är den värld de flesta lever i idag. Tänkvärt.
Hungerspelen är så våldsamma som det kan bli. Först tänkte jag Herregud, hur kan man tvinga barn att gå ut och dö? men sedan ändrades det till Det här är ju spännande, jag förstår varför publiken älskar det.
Ja, det är ganska mäktigt, att en hög med papper kan ändra ens syn på saker och ting;)
Hungerspelen är en bok som jag läste ut på två dagar(Personligt rekord! Brukar inte vilja läsa ut en bok jättesnabbt, utan ha den i mina tankar ett tag).
En bok som har ändrat min syn på saker och ting. En bok som du också borde läsa om du inte gjort det!;)
Betyg: 10/10
I samme serie:

3 kommentarer:

  1. ÄLSKAR båda böckerna och längtar som f*n till den tredje kommer ut!!! :D

    SvaraRadera
  2. Kul att du också gillade den så :)
    Visst är den grymt bra? Jag kan lova att Fatta eld är lika bra den!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar den! Kom in på din blogg när jag sökte efter info om Revolt. Läste ut den på en kväll, kunde inte lägga den ifrån mig!

    Fatta Eld tyckte jag var lite tråkig, tills sista delen. Men den var bättre efter att ha läst den en andra gång :)

    SvaraRadera