Breaking Dawn

27 augusti 2010

"Fatta eld" av Suzanne Collins

(VARNING! Denna recension innehåller olämpligt vetande material för dom som inte läst Hungerspelen.)
En segerturné, liv i lyx och pengar och folk i mängder som älskar en väntar både Katniss och Peeta. Men Katniss - som ju trotsade Hungerspelens regler och då också regimen - har blivit en symbol för folken ute i distrikten som bara behöver minsta lilla gnista för att göra uppror mot regimen. President Snow vill dämpa oron i landet och därmed måste Katniss och Peeta fortsätta att låtsas vara de olyckliga älskande från Distrikt 12.
Men den gryende revolten är inte så enkel att förinta. Och när de 75:e Hungerspelen ska förberedas, den tredje kvartssekelkuvningen, är temat väldigt speciellt. Tanken var att Katniss skulle vara handledare åt Distrikt 12:s utvalda, men hon får följa med in på arenan en gång till...
Jag hade höga förväntningar på Fatta eld efter att ha läst Hungerspelen. Dom levde nästan upp till dom, men jag kan inte neka att jag är lite besviken. Segerturnén hoppar dom i princip över i boken och det känns nästan som i en bok som blir film när man hoppar över något viktigt - fast det här är ingen film än. Det är en bok där man har hoppat över en viktig del.
Vi tar väl alla nackdelar först, så ni slipper höra mitt gnäll sen? Bra. I slutet kändes allt lite förvirrande och jag fattade inte riktigt vad som hände när planen(som Katniss inte visste om)dök upp från ingenstans. Slut på gnället.
Hela historien är underbar och jag älskar att läsa om distrikten som gör uppror, kärlekstriangeln via Gale-Katniss-Peeta, härmskrikans symbol som den gryende revolten och Cinnas klädkollektioner vars kreativitet aldrig tar slut. Och min längtan efter Revolt tar heller aldrig slut. Jag vill ha den NU!>8D *evil*
Ehöm, host...jag kan väl bara konstatera att bokens segfaktor ligger stadigt nära 0 och att hela boken flyter på från början till slut. Rekommenderas till alla därute som hungrar mer eller mindre efter att fatta eld...och alla som inte gör det.
Betyg: 9/10
I samme serie:

4 kommentarer:

  1. Som jag kommenterade på ditt inlägg om Hungerspelen. Den blir bättre andra gången :D

    SvaraRadera
  2. Tycker som du att slutet var rörig. Jag läste Fatta eld när den kom ut förra sommaren och jag har inte läst om den (vilket jag skulle behöva innan jag läser Mockingjay!). Hoppas verkligen det är som Jonna säger att den är bättre andra gången.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst de här böckerna, men har varit sugen på det länge. De verkar ju onekligen läsvärda.

    SvaraRadera
  4. Hungerspelens regler och då också regimen har blivit en symbol för folken ute i distrikten som bara behöver minsta lilla gnista för att göra uppror mot regimen.

    SvaraRadera