Breaking Dawn

21 juni 2010

Sommarskönt bokbyte: Böcker & läsning

Jag är med i EnBokOmDagens Sommarsköna Bokbyte, och här kommer det första inlägget till min hemliga bokvän.
(Ett inlägg som handlar om böcker och läsning. Berätta om det finns någon lista tillgänglig över vad du har läst, berätta om favoritgenre och hatgenre, informera tydligt hur du ställer dig till andrahandsböcker och skriv lite om vad du mest av allt är sugen på att läsa just nu. Ge en hint (eller var väldigt klar och tydlig!) över vilka böcker som du redan äger och alltså inte skulle bli så överlycklig av att få ytterligare ett ex av. Våga tala om vilken typ av böcker som du kanske skulle kunna tänka dig att läsa om du bara fick en knuff i rätt riktning... Kanske kan du också berätta om vad du har för ambitioner med ditt läsande? Är det rent nöje eller vill du lära dig något på köpet? Ska det vara vilsamt eller tankeväckande? Ja, resonera lite kring böcker och läsning - allt i syfte att förenkla för din hemliga bokvän! Länka till dina egna inlägg om så behövs!)
  • Jag har en lista över de böcker jag läst i år samt recensioner till dom. Dit kommer man om man klickar här.
  • Och även en lista över ett antal böcker som jag skulle vilja läsa, här hittar man den.

När jag läser böcker är jag ute efter något jag brukar kalla för Speciella Omständigheter. Eller, kort och rätt, speciella händelser. En bok som kretsar runt en tonårstjej som blir kär i den snyggaste killen på skolan har inga Speciella Omständigheter. En bok som bara handlar om en person som sörjer någon som dött finns det inga Speciella Omständigheter i.
En bok som utspelar sej i en annan tid eller värld har med en gång Speciella Omständigheter, som Ful-serien av Scott Westerfeld och Oönskad av Gemma Malley.
En bok som handlar om något övernaturligt eller ovanligt, något som inte utspelar sej i vardagen, som Övergivna av Michael Grant och Resan som började med ett slut av Zulmir Bečević, har Speciella Omständigheter.

Det är klart att böcker med Speciella Omständigheter också kan vara dåliga. Men oftast inte;)

Genren inte så stor roll. Dock skulle jag gärna vilja testa på Science Fiction, deckare och rysare. Det känns som att jag inte läser så mycket av dom genrerna x)
Nästa bokbytesinlägg kommer senare i veckan, på grund av att jag är i Stockholm nu. Ikväll kommer jag att se Kristen Stewart och Taylor Lautner, och jag kan fortfarande inte tro det!8D

2 kommentarer:

  1. Förstår vad du menar med "speciella omständigheter". Kul att du tog upp just Ful, eftersom den verkligen innehåller Speciella omständigheter! ;)

    SvaraRadera